Bolagsbesök hos Renewcell
Under slutet av mars har Enters förvaltarteam varit ute på resande fot och besökt Renewcell som är baserat i SCA:s gamla pappersbruk i Ortviken i Sundsvall.
Till att börja med – vad gör Renewcell och hur kan de bidra till den globala hållbarhetsomställningen?
Renewcell har en patenterad teknik som förenklat baseras på traditionell massatillverkning och som gör att man kan använda uttjänta textilier för producera nya kläder. Först maler man ned gamla jeans, som sedan avfärgas för att få fram en slutprodukt som ser ut som pappersmassa i form av ark. Dessa ark med återvunna textilier har produktnamnet Circulose och den säljer Renewcell vidare till fibertillverkare som gör ny tråd. Av tråden tillverkas nytt tyg som sedan blir nya jeans, t-shirts och skjortor. Kort och gott ser Renewcell till att dina gamla jeans kan bli till nya kläder.
Hur många gånger kan ett plagg återvinnas?
Enligt Renewcells egna beräkningar kan ett plagg ges nytt liv upp till 7 gånger med den här tekniken. Dessutom kan Renewcell använda gamla massa- och pappersbruk som lagts ned i takt med att tidningspappersproduktionen minskar.
“Klädbranschen är dessvärre en av de branscherna i världen med störst negativt klimatavtryck.”
Enter Fonder har investerat i Renewcell, bland annat i fonden Enter Sverige Hållbar Tillväxt och i nystartade fonden Enter Micro Cap, vad är det som gör Renewcell intressant?
Klädindustrin är mitt i en väldigt stor omställning där alltmer fokus ligger på cirkulär användning av textilier. Potentialen är enorm då det varje år produceras 113 miljoner ton textilier globalt (Textile Exchange). Renewcells produkt Circulose® tillhör en av de första innovationerna i världen som är på väg att nå full kommersiell skala.
Lyckas bolaget få produktionskapaciteten i Ortviken till full produktion, först till 60 000 ton per år och sedan i ett andra skede till 120 000 ton per år så är potentialen betydande. Efterfrågan på Circulose® är väldigt stor – nu gäller det att bolaget får upp produktionskapaciteten.
Klädindustrin beskrivs ofta som en av de branscher med störst negativ påverkan på det globala Co2-avtrycket, hur ser situationen ut egentligen?
Klädbranschen är dessvärre en av de branscherna i världen med störst negativt klimatavtryck. Växande medelklasser i världen och hög andel Fast Fashion har bidragit till att klädkonsumtionen ökat lavinartat de senaste 50 åren. Branschen för med sig mycket stor vattenförbrukning i produktionen av bomull – som dessutom tar stora markarealer. Därtill används väldigt mycket kemikalier för färgning samtidigt som alternativ till bomull – så som polyester – är oljebaserat, vilket inte heller är bra för miljön. Men det finns hopp, framför allt för att bolag som Renewcell kommer kunna bidra till att vi kan återvinna kläder så att branschen blir mer cirkulär och gamla kläder kan bli nya. Dessutom kommer det från 2025 bli krav på att kläder ska samlas in, precis som plast- och papper görs idag.
Hur långt har Renewcell kommit i bolagets utveckling?
Den första viktiga milstolpen är uppnådd i och med att fabriken har öppnat och produktionen nu kommit igång. Nästa delmål för bolaget är att få upp produktionen till 60 000 ton i årstakt under slutet av 2023. Det kommer bli ett par spännande månader framöver i takt med att produktionen ökas upp gradvis.
Lyckas bolaget med det så finns goda möjligheter att utöka den befintliga fabriken – men på sikt också att bygga fler.
Enter Fonder har besökt Renewcells produktionsanläggning tidigare. Märker ni stor skillnad sedan senaste besöket?
När vi besökte Ortviken för ett år sedan återstod väldigt mycket arbete, bolaget hade precis fått tillgång till fabriken och byggnationen pågick. Nu är det väldigt glädjande att se att man har fått hela fabriken på plats och börjat få igång produktionen – en stor bedrift på bara ett år.
Vilka är Renewcells kunder?
Framförallt levererar bolaget Circulose®-massan till de stora fiberproducenterna i världen, exempelvis Lenzing – som i sin tur gör ny fiber, som sedan spinns till tråd och därefter sys, vävs eller stickas till tyger där Circulose är stor del. Lenzing säljer ibland direkt men oftast via mellanhänder i värdekedjan till de stora klädmärkena i världen. Redan nu är H&M, som dessutom är huvudägare i Renewcell, en betydande kund, men även välkända märken som Zara, Ganni, Hilfiger och Filippa K använder redan nu Renewcells Circulose i sina kläder.
Om vi blickar 10 år framåt i tiden, hur kommer då klädbranschen se ut och vad har Renewcell åstadkommit?
Om 10 år har Renewcell förhoppningsvis spelat en betydande roll i att klädindustrin blivit mycket mer cirkulär och hållbar än idag – och på så sätt bidragit till att vi når klimatmålen. Om omställningen av klädindustrin blir verklighet och Circulose® utgör en viktig del i det så kommer Renewcell-aktien sannolikt ha blivit en väldigt fin investering.
Mer om Renewcell
Låter det intressant?
Taggar